Bli med på dropp-timer med Cecilie på C1-nivå

Velkommen til C1-timer

Send en e-post til norsklærer Cecilie Lønn om du vil være med på C1-time: cecilielonn@gmail.com.

Prisen er 100,- per time. Kurset er fleksibelt, og du kan bli med på den timen du vil og når det passer for deg!

  • Avslutning på «Heretter følger jeg deg helt hjem» blir en video. Jeg gir beskjed når den er ferdig.
  • Tirsdag 15. juli kl. 20.00: Tema kommer (ny novelle)
  • Onsdag 16. juli: Tema kommer
  • Søndag 20. juli: Tema kommer
  • Tirsdag 22. juli: Tema kommer
  • Torsdag 24. juli: Tema kommer
  • Søndag 27. juli: Tema kommer
  • Mandag 28. juli: Tema kommer

Tidligere timer du kan bestille på video (100,-)

Novellelesning

Vi starter på novellen «Heretter følger jeg deg helt hjem» av Kjell Askildsen, 6.7.25).

Novellelesning

Vi avslutter novellen «Det er så jævlig stille» av Øysten Lønn (fra Thranes metode).

➤ Dette er den andre (og siste) delen av gjennomgangen (3.7.25).

Novellelesning

Vi starter på novellenn «Det er så jævlig stille» av Øysten Lønn (fra Thranes metode).

➤ Dette er den første delen av gjennomgangen (2.7.25).

Novellelesning

Vi starter på novellenn «Rørtangen» av Øysten Lønn (fra Thranes metode).

➤ Dette er den andre delen av gjennomgangen (1. juli 2025)

Novellelesning

➤ Vi starter på novellenn «Rørtangen» av Øysten Lønn (fra Thranes metode).

➤ Dette er den første delen av gjennomgangen (30. juni 2025).

Eva Luna forteller …

➤ Vi starter på gjennomgang av en novelle skrevet av Isabel Allende. Her er time 4 av denne gjennomgangen (video laget 27.6.25).

➤ I denne timen møter du mange nye ord og uttrykk! Du får også den komplette ordlisten!

Eva Luna forteller …

➤ Vi starter på gjennomgang av en novelle skrevet av Isabel Allende. Her er time 1 av denne gjennomgangen (video laget 27.6.25).

➤ I denne timen møter du mange nye ord og uttrykk!

Eva Luna forteller …

➤ Vi starter på gjennomgang av en novelle skrevet av Isabel Allende. Her er time 2 av denne gjennomgangen (26.6.25).

➤ I denne timen møter du mange nye ord og uttrykk!

Eva Luna forteller …

➤ Vi starter på gjennomgang av en novelle skrevet av Isabel Allende. Her er time 1 av denne gjennomgangen (24.6.25).

➤ I denne timen møter du mange nye ord og uttrykk!

Eva Luna forteller …

➤ Gjennomgang av forskjellene på idiomatiske uttrykk, preposisjonsuttrykk, verbuttrykk og ordspill (24.6.25)

➤ Gjennomgang av ulike ord og uttrykk (med: Velg riktig alternativ)

➤ Gjennomgang av subjunksjoner som ikke brukes så ofte (men som likevel er viktige og relevante, 18.6.25).

➤ Vi ser på ordene: uaktet, med mindre, skjønt og før.

➤ I denne timen fokuserer vi på forståelse av enkelte ord – og deres grammatiske tilhørighet (15.6.25).

➤ Vi ser på disse ordene: så lenge, all, alt, alle, hel, helt, hele (som både verb, substantiv og adjektiv).

➤ Cecilie snakker videre om opplysningstiden, og her får du timen som en slags forelesning (11.6.25).

➤ Cecilie fokuserer på Ludvig Holbergs forfatterskap – og da spesielt Jeppe på Bjerget. Hvor tror du uttrykket «her på berget» kommer fra?

➤ Cecilie snakker om en viktig periode i den norske historien, nemlig opplysningstiden (del 1, 9.6.25).

➤ I opplysningstiden stod fornuft, vitenskap og utdanning i fokus. Når ble skoleplikten innført i Norge? Hvordan opplevde nordmenn det å være i union med Danmark?

➤ Vi jobber med det lille ordet «så» (8.6.25).

➤ Det lille ordet «så» er utfordrende fordi det kan ha så mange ulike funksjoner. Vi ser på at «så» kan være adverb (med ulike betydninger), konjunksjon og subjunksjon.

➤ I denne timen jobber vi med ordfamilie (verb, substantiv og adjektiv, 23.4.25).

➤ Noen av ordene vi jobber med er: pågripelse, forsterkninger, avhør, antakelse, fortrengning, oppfordring, dressere, m.m.

➤ Vi gjennomgår vokabular knyttet til påske (20.4.25).

➤ Noen av ordene vi gjennomgår er: sofaføre, løype,, rikholdig, glimt i øyet, bakteppe, herskapelig, ule, bli sittende værfast, i skjønn forening, m.m.

➤ Vi gjennomgår ekstremverb (16.4.25). Ekstremverb er verb som har ekstremt mange preposisjoner og adverb knyttet til seg.

➤ Vi gjennomgår dette ekstremverbet: å sette

➤ Akademisk norsk: Kronikk om vennskap, del 2 (14.4.25).

➤ Noen av ordene og uttrykkene vi jobber med i kronikken er: å pløye en åker, å pløye seg gjennom, reptilhjerne, tendere, undertone, vilkårlig, harve over, deskriptiv, normativ, m.m.

➤ Akademisk norsk: Kronikk om vennskap, del 1 (13.4.25).

➤ Noen av ordene og uttrykkene vi jobber med i kronikken er: på tvers av, sosial selvangivelse, med skam å melde, å skisse, å skissere, et anekdotisk bevis, sporadisk, bås, geskjeft, m.m.

➤ I denne timen jobber vi med diktanalyse (9.4).

➤ Vi jobber med diktet «Du skal ikke snu alle steiner». Vi jobber med mange ulike virkemidler. Timene om analyse er nyttige i kombinasjon med denne timen.

➤ I denne timen jobber vi med ord og uttrykk (5.4.25).

➤ Noen av ordene og uttrykkene er: nostalgisk skjær, tankegods, etterpåklokskap, tre fram, overskygge, løssluppen, skadefro, fritt fram, smidig, sildrende, uglesett, m.m.

➤ I denne timen jobber vi med ord og uttrykk (30.3.25).

➤ Noen av ordene og uttrykkene er: et tun, å veive med armene, knudrete, opprømt, dingle, sige inn, tusle, samhørighet, spankulere, saumfarende, skjeløyd, m.m.

➤ I denne timen jobber vi med ord og uttrykk hentet fra Cecilies bok Tabita fra skogene (27.3.25).

➤ Noen av ordene er: åskam, grålysning, søye, så sant råd var, i sitt stille sinn, mare, dalsøkk, sengebriks, trive til seg, brødleiv, m.m.

➤ I denne timen gjennomgår Cecilie mange ord og uttrykk (23.3.25).

➤ Noen eksempler på ordene er: knabbe, knuffe, dytte, puffe, skubbe, rappe, naske, vegre seg for, unngjelde, være myntet på, få svar på tiltale, m.m.

➤ I denne timen gjennomgår Cecilie mange ulike uttrykk (20.3.25).

➤ Her er noen få av uttrykkene hun gjennomgår: rosinen i pølsa, gå over bekken etter vann, være femte hjul på vogna, svelge noen kameler, bli ved sin lest, m.m.

➤ Om preposisjonen TIL (16.3.25).

➤ Du får oversikt over alle de mulige måtene man kan bruke TIL på. I tillegg får du se andre uttrykk som likner, men der bruker man ikke TIL.

➤ Cecilie gjennomgår konjunksjonen og preposisjonen FOR (9.3.25).

➤ Cecilie gjennomgår konjunksjonen og bindeordet OG.

➤ Cecilie gjennomgår forskjellen på disse ordene: langt, lenger, lengre, lenge (6.3.25).

➤ Du får også uttrykk med disse ordene – og en oppgave med svar.

➤ Cecilie gjennomgår ord og uttrykk man lett blander sammen (2.3.25).

➤ Ordene er: siden, snart, fort, tilgang på, tilgang til, faktisk – egentlig, åpent – åpnet

➤ Cecilie gjennomgår ord og uttrykk man lett blander sammen (26.2.25).

➤ Ordene er: rett og slett, derimot, likevel, samt, til syvende og sist, så.

➤ Om litterær analyse generelt (30.1.25).

➤ Cecilie forklarer om litterære og språklige virkemidler (som metafor, symbol, kontrast, repetisjon, m.m.).

➤ Analyse av novellen «Å drepe et barn» av Stig Dagerman (del 1, 28.1.25).

➤ Lær om litterære og språklige virkemidler. Lær litterær analyse.

➤ Analyse av novellen «Å drepe et barn» av Stig Dagerman (del 2, 19.1.25).

➤ Lær om litterære og språklige virkemidler. Lær litterær analyse.

Send en e-post til Cecilie om du vil bestille tidligere timer på video (100,-): cecilielonn@gmail.com